Skip to main content

Η ορολογία στη F1

Όσο απόμακρος και αν φαίνεται ο κόσμος της Formula 1 από την ελληνική πραγματικότητα, έχει κάτι πολύ οικείο και αυτό δεν είναι άλλο από την ορολογία που χρησιμοποιείται.

Όπως είναι γνωστό, για να περιγράψει κάποιος έναν αγώνα ποδοσφαίρου ή καλαθοσφαίρισης πρέπει να αναφέρει αρκετές ξένες λέξεις. Στην περίπτωση της Formula 1, χρησιμοποιούνται επίσης πολλές ξένες λέξεις, αλλά το πλήθος τους είναι συγκρίσιμο με το αντίστοιχο πλήθος των όρων των δύο δημοφιλέστερων αθλημάτων στην Ελλάδα. Μάλιστα υπό κάποιες συνθήκες, μπορεί ο αριθμός των ξένων ορολογιών της κορυφαίας μορφής μηχανοκίνητου αθλητισμού να είναι μικρότερος.

Αρχικά να αναφέρουμε μερικές από τις κοινές λέξεις που χρησιμοποιούνται κατά κόρον και στο ποδόσφαιρο και στην καλαθοσφαίριση (που συνήθως αποκαλείται μπάσκετ): φάουλ, άουτ, πάσα, μπάλα, ασίστ, σκορ, σουτ, ντέρμπι, ματς, ρεβάνς. Σε αυτές προστίθενται, όσον αφορά το ποδόσφαιρο, οι εξής πολύ συχνές: γκολ, τάκλιν, γκελ, οφσάιντ, πέναλτι, πλασέ, μπακ, χαφ, φάλτσο και φυσικά η ονομασία του ίδιου του ελληνικού πρωταθλήματος: Σούπερ Λιγκ. Στην περίπτωση του μπάσκετ τα πράγματα είναι αρκετά χειρότερα, αφού οι ξένες ορολογίες είναι πάρα πολλές και ενδεικτικά απαριθμούμε: πλέι μέικερ, ταμπλό, παρκέ, ντρίμπλα, ρακέτα, σκριν, τζάμπολ, λέι απ, πίβοτ, μαν του μαν, σέντερ, ραβέρσα.

Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι το ελληνικό λεξιλόγιο που αναφέρεται στον κόσμο της Formula 1 είναι πιο πλούσιο από τα δύο άλλα αθλήματα. Αρχικά να καταστήσουμε σαφές ότι πολλές από τις λέξεις σχετικά με το πρωτάθλημα μονοθεσίων πηγάζουν από την ξένη ορολογία που χρησιμοποιείται ούτως ή άλλως για το αυτοκίνητο. Παρ’όλα αυτά, υπάρχει μία πλειάδα ελληνικών λέξεων για να περιγράψει κανείς έναν αγώνα, όπως: επίσημα δοκιμαστικά, εκκίνηση, προσπέρασμα, στροφή, μονοθέσιο, γύρος, ελαστικά, αεροτομή, αμμοπαγίδα, αλυτάρχης, κινητήρας, κράνος. Σε αυτές μπορούμε να προσθέσουμε λέξεις οι οποίες χρησιμοποιούνται παράλληλα με την ξένη μετάφρασή τους: σχάρα εκκίνησης (γκριντ), οδηγός (πιλότος), ανεφοδιασμός (πιτ στοπ), στήσιμο/ρυθμίσεις (σετάπ), ομόσταβλος (τιμέιτ).

Φυσικά υπάρχουν και εδώ αναπόσπαστες ξένες λέξεις όπως: πιτ, φουρκέτα, σασί, τετακέ, εσάκι/σικέιν, κερμπ, γκάζι, γκραν πρι, πίστα/σιρκουί, κόκπιτ, τιμ μάνατζερ και άλλες. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση θα μπορούσαν κάποιες από αυτές τις λέξεις να αντικατασταθούν με ελληνικές όπως αυτοκινητοδρόμιο αντί για πίστα και κράσπεδο αντί για κερμπ, μόνο που αυτό δεν θα ήταν και τόσο βολικό.

Εν κατακλείδι, το πρόβλημα στην παρακολούθηση ενός αγώνα F1 δεν βρίσκεται τόσο στις ξένες ορολογίες, που τελικά δεν είναι πολλές, όσο στις ελληνικές, οι οποίες είναι αρκετά πολύπλοκες.

Comments

Popular posts from this blog

ChineseGP

This time Hamilton was not lucky, he won fair and square. He started from second place, but at the first corner was already in front of his teammate and pole man, Bottas, who held back Vettel. After that, the champion never looked back and comfortably won the 1000th GP of F1! It was an uneventful race, apart from the incident of the first lap, involving Kvyat, Norris and Sainz. The Russian hit the two McLarens, forcing them to drop down to the last places, while he was penalized with a drive through. On the other hand, Ferrari for once again gave team team orders to Leclerc, forcing him to let Vettel pass and ruining his race. At the Scuderia they haven't realized that they have a better chance at the constructors' championship if they let Leclerc do his job. Before they even know, Mercedes has almost double points already... Race results: Driver Team 1 Hamilton Mercedes 2 Bottas Mercedes 3 Vettel Fer

Santiago ePrix

Sam Bird was the winner of the 2019 Antofagasta Minerals Santiago Eprix, after having started from 4th place. Tough race for pole-man, Sebastian Buemi who did not finish the race, whereas the championship leader, finished just 8th. Those 4 points were enough to keep d'Ambrosio on top of the table, while Bird is just on point off. Race results: Driver Team 1 Bird Envision 2 Wehrlein Mahindra 3 Abt AUDI 4 Mortara Venturi 5 Frijns Envision 6 Evans Jaguar 7 Sims BMW 8 d'Ambrosio Mahindra 9 Turvey Nio 10 Lopez Dragon Standings after the race: Drivers' Championship Driver Points 1 d'Ambrosio 44 2 Bird 43 3 DaCosta 28 4 Frijns 28 5 Vergne 28 6 Evans 22 7